De professional doctorate leidt op voor daadwerkelijk interveniëren in complexe omstandigheden. Binnen dit domein gaat het dan specifiek om interveniëren op het snijvlak tussen Gezondheid en Welzijn met als doel bij te dragen aan een inclusieve, gezonde en rechtvaardige samenleving.
Het traject richt zich op de combinatie en integratie van vier rollen:
Deze integratie van rollen tijdens het interveniëren in complexe omstandigheden gebeurt binnen het PD-traject door zogeheten iteratief en kort-cyclisch handelen. Dat houdt in dat er een relatief snelle afwisseling plaatsvindt van analyseren, onderzoeken, ontwerpen, implementeren, evalueren. Op deze manier vindt het innoveren van de beroepspraktijk reeds tijdens het PD-traject plaats: de effecten van het interveniëren worden meteen geanalyseerd en onderzocht, waarna een volgende reeks van ontwerpen en implementeren plaatsvindt.
Het PD-traject wordt dus voor een belangrijk deel binnen en samen met de beroepspraktijk gerealiseerd. Tegelijk is een voortdurende wisselwerking tussen theorie en praktijk van belang. Deze wisselwerking wordt gestimuleerd door de intensieve begeleiding door twee lectoren en twee praktijkbegeleiders, eventueel aangevuld met een (niet letterlijk) dagelijkse begeleider. Bovendien worden flankerende leeractiviteiten georganiseerd. Driemaal per jaar vindt een tweedaagse plaats, op wisselende locaties van de betrokken hogescholen, en tussendoor worden weblectures aangeboden. Tijdens de bijeenkomsten worden op interactieve wijze centrale onderwerpen aan de orde gesteld.
In grote lijnen komen de volgende thema’s tijdens de flankerende leeractiviteiten aan bod: